tisdag 24 januari 2012

Bok 1-3


Bok 1
Sankta psyko Johan Theorin
398 sidor

Sankta Psyko
bild från adlibris.com
Kortfattat handlar boken om en kille, Jan, som söker jobb på en förskola bredvid ett säkerhetsklassat sjukhus där psykiskt sjuka våldsbrottslingar har tvångsomhändertagits. Sjukhuset kallas Sankta Psyko och förskolan hör till sjukhuset eftersom barnen har föräldrar på sjukhuset, och det anses att barnen måste få ha någon slags kontakt med sina biologiska föräldrar.
Jan söker jobbet eftersom han sedan tidigare känner en av de boende på sjukhuset. Man får följa hans ansträngningar att få kontakt med sina gamla vän genom att ta sig in på sjukhuset på icke tillåtna sätt.
Man får även läsa om hans tidigare liv. Vad som egentligen hände när han på en tidigare arbetsplats gick ut med ett antal barn till skogen, men kom hem med ett barn för lite. Han har även ett dolt förflutet och har själv suttit på en vårdanstalt.

Jag tycker att boken är ganska spännande men har vissa detaljer som stör mig. Den utspelas delvis i förskolemiljö och där finns det flera detaljer som jag stör mig på. Personalen får t.ex. inte prata om barnen med varandra och vid ett tillfälle står personal och röker medan de är ute med barnen. Boken är okej, inte dålig men heller inte jättebra. Ganska spännande, lättläst men tappar farten efter ett tag.



Bok 2
Hypnotisören Lars Kepler
571 sidor

Hypnotisören
bild från adlibris.com
När den här boken släpptes var det en massa prat om vem som var författaren och jag tyckte då att det blev för mycket fokus runt detta och tyckte att det kändes som ett billigt reklamtrick. Därför läste jag den aldrig, men efter att nu ha läst den kan jag verkligen förstå varför man undrade vem som hade skrivit den. Den är nämligen mycket, mycket bra. Fråga Johan om ni inte tror mig -  jag var nog ganska osocial när jag läste den eftersom man bara ville läsa mer och mer för att få veta vad som skulle hända.

Kort om handlingen: En man hittas brutalt mördad i ett omklädningsrum. När polisen åker till familjen för att tala om vad som hänt hittar de hela familjen lika brutalt mördade. Det är bara sonen som nätt och jämnt överlevt. När polisen upptäcker att det finns en äldre syster misstänker de att hon kan bli nästa offer. För att kunna förhöra den svårt skadade pojken kallar polisen in en läkare som kan hypnotisera. Läkaren har slutat med hypnos men gör nu ett undantag. Detta kommer dock påverka handlingen mer än någon kunnat förutse och det sker flera skrämmande händelser efter det.

Som ni förstår tycker jag boken är riktigt, riktigt bra och spännande. En bok som man inte kan sluta läsa.


Bok 3
Strindbergs stjärna Jan Wallentin
469 sidor

Strindbergs stjärna
bild från adlibris.com
Strindbergs stjärna handlar om hur en äventyrare gör ett fynd i en gammal övergiven gruva. Det är död man och ett kors i något vitt material. När han berättar om korset är det först ingen som tror honom utom en italiensk kvinna som kommer och besöker honom. Kvinnan mördar honom och tar korset. Innan dess har han bestämt träff med en forskare som blir anklagad för mordet. Han blir dock "fritagen" av en stiftelse som berättar att de letat efter korset i hundra år och dessutom efter en stjärna. Tillsammans bildar korset och stjärnan en nyckel och karta till en eftersökt plats. En skattjakt och kurragömmalek börjar över stora delar av Europa och slutar i underjorden.

Det är svårt att skriva om handlingen utan att avslöja för mycket. Stora delar av Europas senare historia blandas in i handlingen och boken ger sin egen förklaring till vad som skett. Boken är spännande och lättläst. Ett riktigt äventyr, med magiska och övernaturliga inslag! Gillar man Dan Browns böcker så tror jag att man gillar den här. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar